Neem nu contact met ons op
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel zoekmachineoptimalisatie. Een SEO expert helpt je om beter vindbaar te worden in zoekmachines als Google. Een SEO specialist helpt je onder andere om je content te voorzien van zoekwoorden en kan zogenaamde meta’s voor je aanmaken. Echter, gaat SEO nog véél verder dan dat. Een SEO expert helpt je om gevonden te worden op de eerste pagina van Google. Om dat te bereiken is er veel kennis van het algoritme van Google nodig. Er zijn honderden factoren die geoptimaliseerd kunnen worden om je vindbaarheid te vergroten.
Als jij je producten en/of diensten voornamelijk online aanbiedt, dan is een goed vindbare website essentieel. Daarnaast hebben ook lokale bedrijven er veel baat bij als ze online goed vindbaar zijn. Met een toppositie in de ranking van Google kun je veel nieuwe bezoekers, en dus ook nieuwe klanten, werven. SEO is een vorm van pull marketing. Dat wil zeggen dat je met zoekmachineoptimalisatie mensen bereikt die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Daardoor is het conversieratio bij deze vorm van marketing ook relatief hoog.
Om jouw website of webshop hoger in de zoekmachines te krijgen, zal een SEO expert je platform zowel on-page als off-page optimaliseren. Om te beginnen wordt er naar de technische kant van je website gekeken. Hier valt vaak nog veel winst te behalen. Bij Rise Online analyseren we de website op basis van meer dan honderd technische factoren.
Naast de technische kant van je website, valt ook het verbeteren of aanvullen van de content onder on-page SEO. Zo moeten in je content bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden voorkomen. Content is zeer belangrijk voor je ranking in Google. Zoekmachines willen hun gebruikers immers voorzien van de informatie waar zij op zoek naar zijn. Hoe meer interessante content, hoe beter. Het is wel van belang dat de content niet alleen goed scoort voor Google, maar dat je gebruikers hier ook iets aan hebben. Zo voorkom je dat het conversieratio zal afnemen. Met goede content verbetert je ranking én zal het conversieratio juist toenemen.
Naast on-page optimalisatie zal een freelance SEO specialist je website dus ook off-page optimaliseren, maar wat houdt dit nu precies in? Off-page optimalisatietechnieken worden niet direct op jouw website toegepast, maar elders op het internet. Zo worden er bijvoorbeeld linkverwijzingen naar je website aangemaakt. Zoekmachines bepalen ook aan de hand van inkomende backlinks hoe hoog je website moet ranken. Met een backlink naar jouw website geven anderen namelijk aan dat jouw website interessante en relevante informatie bevat. De kwaliteit van de websites waar die links vandaan komen moet hoog zijn en bovendien moet je linkprofiel merendeels uit relevante websites bestaan.
Het is tegen de guidelines van Google om links in te kopen. Het is echter logisch dat bloggers een vergoeding vragen voor het plaatsen van een link naar jouw website. Bij Rise Online werken we samen met veel bloggers in diverse branches, waardoor we eenvoudig en goedkoop backlinks naar je website kunnen creëren.
Het inhuren van een freelance SEO consultant of expert is een investering voor je bedrijf. Mits SEO op de juiste manier wordt toegepast, zul je deze investering absoluut terugverdienen. Dankzij deze vorm van online marketing zul je namelijk meer mensen bereiken. Ga er niet vanuit dat je van de ene op de andere dag in de topposities van Google zal staan, maar na een aantal maanden SEO moet er zeker verschil te zien zijn.
Belangrijk is dat je een SEO expert inhuurt die de resultaten meetbaar maakt. Bij Rise Online ontvang je zeer regelmatig een uitgebreid rapport van je SEO. Zo weet je precies wat onze zoekmachine optimalisatie technieken je hebben opgeleverd.
Als je beter in Google en andere zoekmachines gevonden wilt worden, dan is het dus van belang dat je SEO laat toepassen. Houd er rekening mee dat niet alle informatie op internet over SEO ook correct is. Zo zijn er veel marketingbureaus die nog gebruik maken van verouderde technieken. Deze technieken kunnen averechts werken. SEO is tegenwoordig veel meer dan je content volproppen met keywords. Wanneer men zogenaamde black hat technieken gebruikt, en dit ontdekt wordt, dan kan je website zelfs uit de zoekresultaten verwijderd worden.
Besluit je om in SEO te investeren, dan is het dus belangrijk dat je voor een ervaren en transparante partij zoals Rise Online kiest. Wij hebben jarenlang ervaring met SEO en hebben al veel bedrijven aan topposities in Google kunnen helpen.
SEO kun je dus het best uitbesteden aan een specialist, maar wat als je zelf al graag een begin maakt? Dan zijn er verschillende taken die je eventueel al vast zelf op kunt pakken. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de belangrijkste pagina’s van je website van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Voeg ook afbeeldingen en/of video’s toe om een beter beeld van je producten of diensten te geven. Voorzie alle pagina’s van meta titles en descriptions en maak gebruikt van HTML tags <h1>, <h2> en <h3> voor titels en tussenkopjes.
Je kunt zelf ook al iets aan off-page SEO doen door blogs op andere websites te laten plaatsen indien je die mogelijkheid hebt. Je kunt dan een link naar je eigen website in het blogartikel plaatsen. Laat je bijvoorbeeld interviewen of organiseer een competities. Dat zijn voorbeelden van hoe je op een natuurlijke manier aan linkbuilding kunt doen.
Bij Rise Online gaan we graag als freelance SEO specialist voor je aan de slag. Aan de hand van jouw doelen en je huidige posities in de zoekmachines, bedenken we een aanpak op maat voor je. We zullen je een kostenindicatie geven op basis van wat er moet gebeuren. Wat er precies moet gebeuren is onder andere afhankelijk van de huidige staat van je website, van je doelen en van hoeveel concurrentie er sprake is.
Wil je meer weten over onze diensten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Vrijwel iedereen maakt vandaag de dag gebruik van het internet. Om het internet te navigeren zullen de meeste mensen zoekmachines, zoals die van Google, gebruiken. Ook jouw doelgroep is dus te bereiken door middel van SEO. Met SEO wordt jij beter vindbaar in de zoekmachines en zul je dus meer klanten krijgen.
Omdat je met SEO de mensen bereikt die echt op zoek zijn naar jouw diensten en/of producten, ligt het conversieratio vrij hoog. SEO is dus een vorm van pull marketing. Bovendien zullen de resultaten van SEO nooit zomaar verloren gaan. Dat in tegenstelling tot wanneer je advertenties plaatst met Google Ads bijvoorbeeld. Zodra je dan stopt met betalen, dan verdwijnen je advertenties ook direct.
Het is moeilijk om de SEO van je website compleet zelf te verzorgen. Om te beginnen moet je hiervoor over de juiste kennis beschikken. Bovendien heb je een groot netwerk nodig om de linkbuilding van je website of webshop zelf te verzorgen. Je kunt wél een SEO consultant inschakelen, zodat deze je kan vertellen wat er nog allemaal moet gebeuren.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf alvast een en ander aan SEO te doen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om regelmatig blogs voor je platform te schrijven. Met meer interessante content zal je website vast en zeker hoger kunnen scoren.
Wat een toppositie in Google je zal kosten, is vooraf moeilijk te bepalen. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om op zoekwoorden met veel concurrentie te scoren. Van hoeveel concurrentie er sprake is, is ook afhankelijk van in welke branche je actief bent. Hoeveel werk er benodigd is, is ook afhankelijk van je huidige posities in de zoekmachine.
Wij gaan graag samen met je na wat jouw doelen zijn en hoe we deze kunnen bereiken. Op basis daarvan kunnen we je een kostenindicatie geven.
SEO is een proces dat even tijd nodig heeft voor je resultaat ziet. Als je vandaag met SEO begint, sta je morgen nog niet gelijk in de top drie van Google. De zoekmachines zullen ook niet ieder moment van de dag je website crawlen. Oftewel, aanpassingen aan je website zullen niet direct bekend zijn bij Google. Na een maand kun je al kleine verschillen gaan zien, afhankelijk van hoeveel concurrentie er is. Het kan echter nog langer duren voordat je een toppositie in Google bemachtigt. Houd er echter rekening mee dat SEO een investering is en niet alleen een kostenplaatje. Uiteindelijk zul je de kosten terugverdienen.